
Малцина от нас знаят, че през миналия век за известно време у нас успешно се произвеждат спортни автомобили, а България е център на соц производството на западни коли.
Как започва всичко?
В основата на всичко е ДСП "Булет", по чиято инициатива е създадено сдружение Металхим. Целта на проекта е производство на леки коли в България, посредством внос на готови автомобилни части. Междувременно са разглеждани няколко чуждестранни предложения за съвместна работа, като най-изгодно се оказва това на Рено. Пристъпва се към сключване на договор с ДСП „Булет“, в който се предвижда у нас да бъдат сглобени над 10 000 леки автомобила Булгаррено 8 и Българрено 10.
Развитието
Емил Разлогов, тогавашният директор на ,,Булет“, е човекът, който осигурява на България възможността да произвежда спортния автомобил Алпин А110, който вече си е извоювал слава. Алпин е френски автомобилен производител, който използва части от Рено. Фирмата е основана през 1955 г. от автомобилния състезател Жан Ределе, а в края на 70-те години, когато Рено придобива цялата собственост, компанията се преименува на Алпин Рено.
Предвид успешното сътрудничество на България с Рено, през 1966 г. Разлогов кани официално Жан Ределе да посети България. В София французинът е посрещнат от популярния ни автомобилен състезател Илия Чубриков, който извършва пробна обиколка с Алпин по Околовръстния път на столицата. Ределе прави взаимноизгодна оферта за сътрудничество, която е приета и през 1967 г. той изпраща собствен екип, който да проведе обучение на българските инженери по монтажа на Булгаралпин. Илия Чубриков е назначен за главен отговорник на производството.
В края на 1967 г. в новия завод в гр. Пловдив са създадени първите бройки Булгаралпин. Ефектната спортна кола с 1100-кубиков двигател е представена на Международния панаир в Пловдив, където се превръща в хит.
Спортният звяр
Илия Чубриков е сред най-запалените почитатели на Булгаралпин, като с него печели и първо място на рали „Трансбалкания“. През 1968 г. български екипи, управляващи два автомобила от марката, взимат участие в престижното рали „Монте Карло“
Интересна е и историята на известния български режисьор Васил Мирчев - един от малцината притежатели на спортния звяр. Мирчев тръгва с Булгаралпин за филмовия фестивал в Кан и успява да вземе разстоянието от София до Френската Ревиера само за 16 часа.
Краят
Производството на Булгаррено № 8 и № 10 и спортния Булгаралпин продължава до 1969 г., когато е спряно най-вероятно под съветско влиние. Знае се, че намеренията са всеки ден да се изработва по един автомобил Булгаралпин, но не е запазена информация за общия брой спортни коли, които са произведени в Пловдив.
Въпреки че Алпин А110 е сглобяван и в други страни – в Мексико под името Интерлагос и в Бразилия като Диналпин, българският Булгаралпин е сочен за най-добър като техническото изпълнение от самите представители на компанията Алпин.