Булгаралпин-българската следа в спортните автомобили

Малцина от нас знаят, че през миналия век за известно време у нас успешно се произвеждат спортни автомобили, а България е център на соц производството на западни коли.

Как започва всичко?

В основата на всичко е ДСП "Булет", по чиято инициатива е създадено сдружение Металхим. Целта на проекта е производство на леки коли в България, посредством внос на готови автомобилни части. Междувременно са разглеждани няколко чуждестранни предложения за съвместна работа, като най-изгодно се оказва това на Рено. Пристъпва се към сключване на договор с ДСП „Булет“, в който се предвижда у нас да бъдат сглобени над 10 000 леки автомобила Булгаррено 8 и Българрено 10.

Развитието

Емил Разлогов, тогавашният директор на ,,Булет“, е човекът, който осигурява на България възможността да произвежда спортния автомобил Алпин А110, който вече си е извоювал слава. Алпин е френски автомобилен производител, който използва части от Рено. Фирмата е основана през 1955 г. от автомобилния състезател Жан Ределе, а в края на 70-те години, когато Рено придобива цялата собственост, компанията се преименува на Алпин Рено.

Предвид успешното сътрудничество на България с Рено, през 1966 г. Разлогов кани официално Жан Ределе да посети България. В София французинът е посрещнат от популярния ни автомобилен състезател Илия Чубриков, който извършва пробна обиколка с Алпин по Околовръстния път на столицата. Ределе прави взаимноизгодна оферта за сътрудничество, която е приета и през 1967 г. той изпраща собствен екип, който да проведе обучение на българските инженери по монтажа на Булгаралпин. Илия Чубриков е назначен за главен отговорник на производството.

В края на 1967 г. в новия завод в гр. Пловдив са създадени първите бройки Булгаралпин. Ефектната спортна кола с 1100-кубиков двигател е представена на Международния панаир в Пловдив, където се превръща в хит.

Спортният звяр

Илия Чубриков е сред най-запалените почитатели на Булгаралпин, като с него печели и първо място на рали „Трансбалкания“. През 1968 г. български екипи, управляващи два автомобила от марката, взимат участие в престижното рали „Монте Карло“

Интересна е и историята на известния български режисьор Васил Мирчев - един от малцината притежатели на спортния звяр. Мирчев тръгва с Булгаралпин за филмовия фестивал в Кан и успява да вземе разстоянието от София до Френската Ревиера само за 16 часа.

Краят

Производството на Булгаррено № 8 и № 10 и спортния Булгаралпин продължава до 1969 г., когато е спряно най-вероятно под съветско влиние. Знае се, че намеренията са всеки ден да се изработва по един автомобил Булгаралпин, но не е запазена информация за общия брой спортни коли, които са произведени в Пловдив.

Въпреки че Алпин А110 е сглобяван и в други страни – в Мексико под името Интерлагос и в Бразилия като Диналпин, българският Булгаралпин е сочен за най-добър като техническото изпълнение от самите представители на компанията Алпин.

Може да ти е интересно още:

Застраховки от царско време до днес
2020-02-03 14:33:38

Застраховки от царско време до днес

Музей с архивни експонати, които представят 100-годишната история на застраховането у нас, може да бъде посетен вече и виртуално. Виж как в нашата блог статия.

Гражданска отговорност няма да поскъпва
2020-02-03 14:33:38

Гражданска отговорност няма да поскъпва

Не се очаква задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ да повиши цената си през следващите месеци. До приемането на новата система „бонус-малус“, която ще служи за индивидуална оценка на рисковия профил на водачите, стойностите на застраховката ще останат в рамките на средно 280-320 лв., каквито са до момента.

Пътуваме ли повече това лято?
2020-02-03 14:33:38

Пътуваме ли повече това лято?

Коронакризата отложи голяма част от пътуванията-особено тези извън страната и до далечни дестинации. През последните месеци обаче се отчита плавен ръст на сключените туристически застраховки...