Как да получим обезщетение по Гражданска отговорност

Много от участниците в движението по пътищата не знаят, че при ПТП имат право на обезщетение по застраховка „Гражданска отговорност“. Какви са условията за това и какво да направиш, за да получиш адекватна сума, която да покрие имуществените и неимуществените вреди, които си претърпял(а)? На тези въпроси отговаряме по-долу.

Какво покрива застраховка Гражданска отговорност

Нека първо посочим разликите между двете най-популярни автомобилни застраховки, а именно „Автокаско“ и „Гражданска отговорност“:

„Каско“ е доброволна застраховка, която покрива различни рискове като пожар, кражба, злоумишлени действия, щети, вследствие на ПТП или природно бедствие по автомобила, щети на паркинг и др.;

Гражданска отговорност е задължителна застраховка, която трябва да има всеки автомобил. Тя покрива отговорността (на собственика или ползващото моторното превозно средство лице) за причинените с това МПС имуществени вреди (щети върху други автомобили/имущество) и неимуществени вреди (наранявания или летален край на други участници в движението, в това число пешеходци и велосипедисти).

Кога можем да претендираме за обезщетение по Гражданска отговорност

Дори да нямаш застраховка „Автокаско“, можеш да получиш обезщетение за нанесените вреди върху твоя автомобил. Това е възможно в случаите, когато ти не си виновен за причиненото ПТП. Например, случва се ПТП с два автомобила. След като се изясни вината за причиненото произшествие, се попълва двустранен констативен протокол/ДКП (виж повече за случаите, в които може да се попълни ДКП и как се попълва той). В останалите ситуации, в които законово нямаш право да попълниш ДКП, трябва да позвъниш на 112 и да повикаш КАТ, които на място съставят протокол. С ДКП или съставения от КАТ протокол, невинният водач има право да предяви претенция към застрахователната компания на виновния водач по застраховка „Гражданска отговорност“.

Ако си пострадало лице в ПТП или законов наследник на починало лице в катастрофа, също имаш право на обезщетение в зависимост от тежестта на причинените увреждания. Съветът ни в този случай е да се консултираш и с реномирана адвокатска кантора, която има опит в тази сфера, защото често застрахователите определят обезщетения в пъти по-малки от законовите, но поради незнание пострадалите лица и наследници се съгласяват с тези суми.

Как да заведеш претенция по Гражданска отговорност

Предявяването на претенция по застраховка Гражданска отговорност е добре да се случи възможно най-скоро, но не по-късно от 5 години от датата на настъпване на застрахователното събитие, защото тогава изтича погасителната давност по полицата.

За завеждане на щета по „Гражданска отговорност“ трябва да посетиш ликвидационнен център (или офис, в който се завеждат щети) на застрахователя на виновния водач заедно с увредения автомобил. Много важно е да не предприемаш ремонтни дейности по автомобила преди това. Ако автомобилът не е в движение и се налага да ползваш Пътна помощ, имай предвид, че този разход също подлежи на възстановяване, затова задължително изискай фактура, която да приложиш впоследствие.

Претенцията към застрахователя се подава в писмен вид, като трябва да предоставиш следните документи:

  • Документ, удостоверяващ събитието - двустранно-констативен протокол или протокол от КАТ (застрахователят може да го изиска в оригинал, затова си направи резервно копие за теб);
  • Удостоверение за банкова сметка на собственика на МПС;
  • Разходооправдателни документи – фактури за платени разходи;
  • Документите на автомобила и на водача (талон на автомобила, талон за преминат Годишно-технически преглед, шофьорска книжка).

Застрахователят трябва да се произнесе по претенцията по „Гражданска отговорност“ в срок до 15 работни дни от представянето на всички документи от твоя страна. Ако има липсващ документ, този срок не започва да тече. При несъгласие от твоя страна с размера на застрахователното обезщетение, можеш да подадеш жалба до застрахователя в писмен вид с обосновка и искане за преразглеждане, като застрахователят е длъжен да отговори писмено в 7-дневен срок.

Инста Брокер предоставя на своите клиенти безплатна професионална консултация и съдействие при щета, така че не се колебай да се свържеш с нас при необходимост на тел. 0700 18 789.

 

 

Може да ти е интересно още:

Отмяна на пътуване - как да не загубиш пари
2022-07-14

Отмяна на пътуване - как да не загубиш пари

Защо трябва да сключиш медицинска застраховка за чужбина ако пътуваш и какви предимства носи тя при отложено или отменено пътуване и загуба на багаж-виж в нашия блог

7 причини за щети по колата
2022-01-26

7 причини за щети по колата

Катастрофите далеч не са най-честите причини за щети по автомобила. Виж кои са седемте ситуации с най-неприятни последици за джоба ни.

5 причини да сключиш застраховка Живот
2021-09-23

5 причини да сключиш застраховка Живот

Защо ти е необходима застраховка Живот, какво е спестовна застраховка Живот и как детска застраховка Живот може да подсигури бъдещето на детето. Виж в статията