Независимо колко добри шофьори сме, на всеки се случва да ожули автомобила си при маневриране, да стане участник в ПТП или да намери колата, ударена на паркинг. Ситуацията е неприятна, но, ако имаш активна застраховка, поне няма да мислиш за финансовата част на проблема. Тук е моментът да направим сравнение между двата основни вида автомобилни застраховки – „Гражданска отговорност“ и „Автокаско“ и разликите в покритията им.
Какви щети покрива застраховка Гражданска отговорност
Тази застраховка покрива само щети (материални и нематериални), нанесени от виновния водач върху друго превозно средство, имущество или лице по времето, в което МПС е в движение на пътя. „Гражданска отговорност“ не покрива щети по автомобила на виновния водач, вследствие на ПТП, както и щети, нанесени върху застрахования автомобил на паркинг от неизвестен извършител. Не се покриват, също така, пожар, кражба, грабеж, злоумишлени действия на трети лица и щети, вследствие на природно бедствие.
Официалният документ, необходим за завеждането на щета по „Гражданска отговорност“ може да е: 1. Двустранен констативен протокол, който се разписва между двама водачи и важи за по-леки ПТП, когато има съгласие между двамата участници за вината за натъпилото ПТП, няма пострадали, няма нанесени материални вреди на различни от двете МПС обекти и автомобилите могат да продължат движение на собствен ход 2. Протокол от КАТ за по-тежките катастрофи, когато има пострадали лица, няма съгласие за вината между водачите, има нанесени материални щети на обекти, различни от автомобилите на водачите в ПТП, има повече от двма участници в ПТП (като в тези случаи, ако има и пострадали лица, застрахователите изискват и допълнителни документи).
В нашата статия „Как се попълва двустранен констативен протокол“ можеш да получиш повече информация за процедурата и необходимите документи за завеждане на щета по Гражданска.
Какви щети покрива застраховка „Автокаско“
При този вид доброволна застраховка клиентът може да избере между различни опции– дали да сключи т. нар. Пълно автокаско, което го защитава срещу всички рискове или частично Каско (например само в случай на ПТП, само в случай на кражба и др.)
Пълното „Каско“ покрива следните рискове:
- Нанесени щети от друго превозно средство, животно или предмет, докато автомобилът е в паркирано състояние;
- Щети по застрахования автомобил, нанесени от водача, вследствие на управление на МПС (при маневриране и др.);
- Пътно-транспортно произшествие;
- Нанесени щети по автомобила вследствие на злоумишлени действия на трети лица (надиране, чупене на стъкла и др.);
- Природни бедствия (буря, ураган, проливен дъжд, гръм и мълния);
- Пожар и/или експлозия в паркирано състояние и по време на движение;
- Кражба и грабеж на МПС.
Какво не покрива застраховка „Автокаско“, как да завеждаш правилно щета и какви са необходимите документи за завеждане на щета по Каско, можеш да научиш от нашата статия.
ВАЖНО: При завеждане на щети по „Гражданска отговорност“ и „Автокаско“, винаги се изисква валидно свидетелство за управление на МПС, както и валиден технически преглед на автомобила, така че за изплащане на щета е от съществено значение да следиш изтичането им и да ги подновяваш навреме.
Ние в Insta Broker знаем, че завеждането на щети е нелесен процес, който отнема и време, затова предоставяме на своите клиенти безплатни следпродажбени услуги, които включват:
- Съдействие и попълване на документи за завеждане на щета;
- Транспортиране на автомобила в сервиз за отстраняване на щети;
- Заместващ автомобил, докато трае ремонтът на колата.
Как да избереш добър сервиз за отремонтиране на щети
Изборът на сервиз за автомобили не е никак лека задача, защото се изисква време и внимание за подбор на правилното място за ремонт на превозното средство.
-
Най-добрият и изпитан начин при избора е да се довериш на препоръка. Приятел или роднина, който вече има опит и е останал доволен от даден сервиз, ще ти бъде много полезен. Ако нямаш такъв доверен човек, ние в Insta Broker също можем да препоръчаме сервизи, които са се доказали като успешни в ремонтите на автомобилите на нашите клиенти.
-
Имай предвид, че не във всеки автосервиз могат да се отстраняват всички проблеми. Има сервизи, специализирани само в автобояджийски и автотенекеджийски услуги, например. Така че, ако имаш проблем с окачването на автомобила или нужда от добър реглаж и диагностика на колата, трябва да потърсиш съответния специалист. По-сериозни повреди по частите на автомобила и двигателя също се отстраняват в специализиран автосервиз.
-
Не избирай най-евтиното. Особено когато имаш застраховка „Автокаско“ и право за отстраняване на щети в доверен сервиз (в този случай получаваш безкасово отстраняване на щети, като застрахователят заплаща директно на сервиза), проучи и избери добър сервиз, който разполага с необходимия квалифициран персонал и модерно оборудване и ще предложи висококачествено обслужване. Ако отстраняването на щетите, съгласно твоя застрахователен договор, е по експертна оценка (тоест, ти заплащаш на автосервиза за ремонта и получаваш обезщетение по преценка на застрахователя), те съветваме отново да не се доверяваш на най-евтиния вариант. Поискай от избрания от теб сервиз фактура за ремонта, която да представиш пред застрахователя преди извършването на сервизните услуги, за да си наясно дали ще бъде одобрен разхода.
Напомняме, че ние сме на разположение, за да те консултираме по застрахователните въпроси, които са неясни за теб, като всички наши клиенти може да разчитат на пълно съдействие от нас в случай на щета, за да са спокойни, че ще получат справедливо обезщетение за нанесените щети по автомобила им. Свържи се с нас на тел: 0700 18 789 (на цената на един градски разговор) или ни пиши. Ако искаш да калкулираш и сключиш твоята застраховка "Гражданска отговорност" онлайн, направи го тук.