Как да завеждаш правилно щета по Каско?

Едно от най-честите оплаквания, когато говорим за застраховки, е свързано с изплащането на обезщетения. „Отказаха ми щета“, „Бавят се с изплащането“, „Платиха ми недостатъчно пари“ със сигурност са фрази, които си чувал или самият(самата) ти си произнасял(а) с огорчение. Виж нашите съети за завеждане на щета по Каско.

Ето част от важните действия, които трябва да предприемаш, за да сведеш до минимум възможността за отказ на обезщетение:

При настъпване на застрахователно събитие по застраховка „Автокаско“ трябва:

  • Да останеш на място;
  • Да уведомиш съответните органи на реда в зависимост от щетата;
  • Да уведомиш застрахователя, като най-често той изпраща мобилна група на място;
  • Да изчакаш мобилната група;
  • Да не предприемаш ремонтно-възстановителни дейности преди да е заведена щетата и да е извършен оглед от застрахователя;
  • Да посетиш офис на застрахователя заедно с автомобила и да заведеш щета;
  • Да попълниш коректно уведомлението и да предоставиш всички документи, които ще ти бъдат поискани в зависимост от спецификата на щетата. При липсващ дори само един важен документ, щетата не се придвижва за разглеждане;
  • Да представиш оригинал на полицата, шофьорска книжка, контролен талон, документ за извършен технически преглед на автомобила (ето защо трябва да следиш той да не е изтекъл), както и да впишеш банковата си сметка в уведомлението.

Внимавай с щетите на паркинг

Голяма част от хората смятат, че могат да трупат леки щети, като одрасквания, ожулвания и други и впоследствие да ги заведат накуп като щети на паркинг. Това е една от често срещаните причини за откази. Някои застрахователи имат лимит за този вид щети, затова препоръчваме да не ги оставяш да се натрупват.

Важно е тук да се уточни и че застраховка „Автокаско“ покрива щети, вследствие на самокатастрофа, така че в случай че сам причиниш одрасквания или други повреди на колата си, не го представяй като щета на паркинг. Причината е, че при оглед експертите могат установят подадените неверни данни и в този случай застрахователят няма да изплати обезщетение. Имай предвид обаче, че щети при слизане от тротоар и одраскване от клони не се покриват от почти никой застраховател. Също така, когато самокатастрофираш, повечето застрахователи изискват обаждане до/протокол от КАТ, затова се консултирай непосредствено с твоя застраховател или посредник как да постъпиш в тази ситуация още докато си на мястото на инцидента.

Стари щети и извършени ремонти

Трябва да знаеш, че условие за сключваето на застраховка „Автокаско“ е автомобилът да премине оглед при застрахователя. По време на този преглед, в случай, че служителят забележи наличие на щети, увредените детайли се описват в талона за оглед. Така, ти няма да получиш обезщетение, ако, например, настъпи допълнително увреждане на калник, който попада в описаните на първоначални оглед увредени детайли.

Важно е да се уточни, че ако отстраняваш констатирана на първичния оглед щета, застрахователят трябва да направи нови снимки на ремонтираните детайли, като за целта трябва да му предоставиш автомобила си.

Когато се касае за отстранена в доверен на застрахователя сервиз щета (настъпила по време на застрахователния договор), повечето застрахователи имат договорки снимките да се правят и пращат от майсторите в сервиза, но ако това не е договорено или отстраняваш щети в избран от теб сервиз, трябва отново да се явиш с автомобила пред застрахователя за нови снимки.

Кражба на автомобил

Имай предвид, че при настъпване на този риск изискванията са много строги. Уведомяването на застрахователя обикновено трябва да стане в срок до 24 часа и задължително трябва да разполагаш и с документ от полицията. При завеждане на щетата задължително се представят ключовете, описани в предложението-декларация, което се попълва при сключването на застраховката, така че, ако там си написал, например, два броя, трябва да представиш и двата броя ключове. Същото важи и за дистанционните за аларма. Освен това, ще ти бъдат поискани и двата талона на колата (голям и малък). От написаното става ясно, че в никакъв случай не бива да оставяш тези документи и ключовете в автомобила, а да ги носиш винаги в себе си. В случай, че настъпи риска кражба и не успееш да ги представиш, отказът за изплащане на обезщетение е сигурен.

Какво не се покрива

Добре е да знаеш какво не се покрива от застрахователите още при самото сключване на застраховка „Автокаско“, за да не останеш разочарован(а) впоследствие. Почти никоя компания не покрива:

  • Кражба на детайли, които не са трайно монтирани – огледала, чистачки, антени, фарове, гуми, джанти, волан;
  • Щети, вследствие употреба на алкохол или други упойващи вещества;
  • Щети, вследствие земетресение;
  • Щети, причинени от водач без свидетелство за правоуправление на МПС в необходимата категория или от водач с книжка с изтекъл срок на валидност;
  • Нарушаване на правилата за движение по пътищата от страна на водача;
  • Щети, причинени умишлено от страна на застрахованото лице.

Има и други мотиви, с които застрахователят може да откаже да изпати щета: Липсата на валиден талон за преминат годишен технически преглед е причина за отказ на изплащане на обезщетение по застраховка „Каско“. Също така, добре е да имаш предвид и че, при промяна на собственика на МПС или данните на автомобила, в срок до 15 дни задължително трябва да уведомиш застрахователя и да ти бъде издаден анекс към полицата.

Списъкът с указанията, които трябва да спазваш не е никак малък, нали? Затова, ние те съветваме да си намериш доверен партньор, който познава в детайл условията на продукта „Автокаско“ на всяка компания. Важно е, защото той е този, който ще ти даде коректна информация в случай на ПТП за задължителните изисквания на застрахователите в различните ситуации, за действията, които трябва да предприемеш и за сроковете – все съществени за изплащането на щета неща, с които ти самият едва ли си запознат, а за да се запознаеш трябва да изчетеш внимателно доста голям обем от страници. Застрахователите са тези, които нямат особен интерес да разясняват в детайл указанията, които са описани в общите им условия, затова пък това е важна част от процеса на нашето обслужване. За повече информация и заявка за цена от няколко компании кликни тук или се свържи с нас за безплатна консултация на тел. 0700 18 789 (на цената на един градски разговор).

Може да ти е интересно още:

5 причини да сключиш застраховка Живот
2021-09-23

5 причини да сключиш застраховка Живот

Защо ти е необходима застраховка Живот, какво е спестовна застраховка Живот и как детска застраховка Живот може да подсигури бъдещето на детето. Виж в статията

Как да избера правилната застраховка Имущество за мен
2021-09-07

Как да избера правилната застраховка Имущество за мен

Застраховка Имущество за дома и офиса е повече от необходима. Виж защо да си направиш застраховка на жилище, видове имуществени застраховки и какви са цените.

Защо трябва да имаме Допълнително здравно осигуряване
2021-08-20

Защо трябва да имаме Допълнително здравно осигуряване

Допълнително здравно осигуряване е здравна застраховка. Научи повече за допълнително здравно за фирми, цени и коя е най-добрата здравна застраховка. Виж.