
Цените на застраховките към момента у нас се влияят главно от икономически фактори. Предстои да вкараме и системата бонус-малус, при която вече в зависимост от нарушенията на водача, ще се определя и цената му за "Гражданска отговорност".
Повечето нови марки автомобили вече излизат от завода, оборудвани с така наречените „черни кутии“. Още през месец май тази година излезе Регламент на Европейската комисия, който урегулира поставянето на тези записващи устройства. Съгласно него, считано от 2024 г. във всички нови коли задължително трябва да присъстват черни кутии. Това, което правят тези устройства, накратко, е да записват скорост, локация, честота на шофиране, пропътувано разстояние, градус на завиване, кога шофьорът ползва спирачка и др. Черната кутия на автомобила ще има за цел да извлича данни за катастрофи и ще бъде поставяна под скоростната кутия между двете предни седалки.
Още една система ще стане задължителна за ново произведените автомобили и това е така наречената Intelligent Speed Assistance (ISA). Тя засича максимално допустимата скорост на пътя и подава звуков сигнал или автоматично намалява скоростта, с която се движи автомобилът. От практиката знаем, че понякога по време на шофиране, не усещаме как караме с по-висока от разрешената скорост. След това пристигат неприятните фишове с доста солени глоби. ISA има възможност да въздейства върху педала на скоростта, като леко го отпусне и натисне крака на шофьора, за да го подсети, че е превишил скоростта. Шофьорите, от своя страна, ще имат възможност да оказват въздействие върху преценката на ISA, както и да я изключват. Системата обаче ще се включва отново автоматично всеки път, когато се стартира двигателят.
Тези нововъведения със сигурност ще повлияят дисциплиниращо на шофьорите, но първо нещата трябва да се уредят законово. Кой и по какъв начин ще има достъп, например, до данните от черната кутия е въпрос, който тепърва ще се разисква.
Със сигурност, данните от черната кутия ще може да служат за повишаване или понижаване на застрахователната премия на всеки шофьор в зависимост от начина му на шофиране. Тези устройства ще служат не само за анализ от страна на застрахователите и разследващите органи, но и за превенция на пътя. Въпреки това, старите автомобили ще продължат да се ползват без черни кутии. А дали застрахователите ще обмислят вариант да задължат всички свои клиенти да поставят такива записващи устройства, данните от които да влияят на цената на тяхната застраховка, предстои да разберем.