Кой е най-скъпият автомобил в историята на продажбите

В света на класическите автомобили безспорно има много скъпи коли, но има една, която наскоро поведе класацията за най-скъп автомобил, продаван някога. Компанията Mercedes-Benz продаде една от само две, създадени и притежавани от самата компания, коли модел 300 SLR Uhlenhaut Coupe от 1955 г. Продажбата е осъществена на таен търг в Щутгард и е на стойност колосалните 135 милиона евро.

Класически автомобили – как се определя стойността им

Ако се обърнем назад във времето и проследим продажбите на най-скъпите автомобили, класацията води една-единствена марка и това е Ferrari. Тогава как и защо през 2022 г. Mercedes-Benz успяха да продадат толкова скъпо този свой автомобил?

Когато става въпрос за класически автомобили, няколко фактора определят астрономическите им цени. На първо място, това е уникалността на модела и това колко разпространен е той. Един широкоразпространен модел, без значение от възрастта и екстрите му, не може да се мери с автомобил, който е създаден в един или два екземпляра в световен план.

Друг фактор, определящ високата цена, е свързан с историческите факти за автомобила. Ако колата е участвала в състезания и това е документирано, особено ако е пилотирана от известен състезател, цената ѝ расте. Същото важи и ако е печелила емблематични състезания.

И третият фактор се свързва със състоянието и автентичността на класическия автомобил. Ако двигателят, скоростната кутия и шасито, например, са оригинални и не са подменяни от неговото излизане от завода, това е предпоставка за седем или осем цифрена сума при продажба.

Разбира се, това не са единствените фактори при определяне на цената, но те имат най-голямо влияние. Тогава защо модел като  300 SLR Uhlenhaut, който никога не е участвал в състезания, е продаден за толкова много пари?

Легендата 300 SL

Историята започва със състезателен автомобил, който поставя основите на най-иконичния автомобил на пътя. Моделът Mercedes-Benz W194 300 SL е създаден и се състезава през 1952 г по времето когато важи максимата, че кола, която печели в неделя, ще се купува в понеделник. За целта, подобни автомобили бързо се трансформират от състезателни в модели за крайния потребител. Около 1400 автомобили модел Coupe са произведени между 1954 и 1957 г., като те са прототип на Mercedes-Benz W194 300 SL и притежават иконичните за него врати отварящи се нагоре и издължена предна част.

Между 1952 и 1955 г. състезателният модел 300 SL участва в множество надпревари и печели позиции срещу сериозна конкуренция като Ferrari и Aston Martin. За съжаление, историята на 300 SL е белязана и от едно трагично събитие. По време на Формула 1 в Льо Ман, след сериозен сблъсък между няколко коли, мерцедесът на Пиер Левег излита в трибуните, като на място загива не само пилотът, но и 88 зрители, а още 180 са ранени.

До момента това е най-катастрофичното събитие в мотоспортовете, което е причината компанията Mercedes-Benz да се оттегли от състезанията с автомобили за дълги години. След това събитие обаче изгрява и звездата на модела 300 SLR Uhlenhaut Coupe.

300 SLR Uhlenhaut Coupe

Преди ужасния инцидент в Льо Ман моделите sW25, W125 и W165 на Mercedes-Benz печелят слава на редица бележити състезания. Именно те са наречени Silver Arrows (сребърни стрели) от пресата заради отличителния си алуминиев цвят на шаситата.

Моделът W196 е създаден с основна цел да се състезава, като има огромно преимущество пред своите съперници заради иновативната си инжекционна система. Шасито на модел W196 впоследствие е преработено в двуместния модел W196S 300 SLR, с още по-мощен двигател. Именно този автомобил, пилотиран от един от най-популярните британски пилоти Стирлинг Мос, печели първо място на легендарното италианско състезание Миле Миля през 1955 г.

Трагичното събитие в Льо Ман е причината Mercedes-Benz да прекратят всякакви състезателни активности и направата на нови състезателни автомобили. Изработени са общо 9 броя от състезателния модел 300 SLR, като два от тях са запазени за Рудолф Уленхаут, който е основна част от дизайнерския екип на Mercedes-Benz по това време.

Именно Уленхаут създава тези два легендарни SLR хибрида на пътя, базирани на  Mercedes-Benz 300 SLR. Способни да наближат 290 км моделите Uhlenhaut Coupé лесно си печелят репутацията на най-бързите автомобили за времето си.

Със само два създадени модела от вида си, 300 SLR Uhlenhaut Coupe измества Ferrari 250 GTO от 1963 г., който до момента държи рекорда за най-скъпо продадената кола (на стойност 70 милиона долара). Дълги години Mercedes-Benz е собственик на тези два уникални автомобила, като излага един от тях в своя музей в Баден-Вюртемберг. След продажбата на единия уникат, другият ще продъжи да бъде изложен в музея на марката в Щутгард.

Застраховка на класически автомобил

Предизвикателство за купувача на бижуто на Mercedes-Benz ще е застраховката на подобен класически автомобил, ако въобще реши колата да излезе на пътя. Подобни скъпоструващи колекционерски автомобили обикновено остават в гараж и за тях не се сключва застраховка. Прогнозите за сумата на полицата на 300 SLR Uhlenhaut Coupe възлиза на около 100 000 долара годишно, което обаче не би трябвало да е проблем за човек, който може да си позволи колосалната сума от 135 милиона евро.

Може да ти е интересно още:

Как новите технологии ще променят цените на застраховките
2022-08-16

Как новите технологии ще променят цените на застраховките

Черните кутии ще станат задължителни за всички ново произведени автомобили след 2024 г. Как данните от тях ще повлияят на дисциплината на пътя и на цената на застраховките - виж в блога.

Назад в историята на застраховането
2022-06-08

Назад в историята на застраховането

Днec е почти невъзможно да си представим cвят бeз cъщecтвyвaнeтo нa зacтpaxoвка живот, автомобилна застраховка, застраховка на дома, но, всъщност, как е започнало всичко - виж кратка история на застраховането.

Камерите на АПИ да следят и за скоростта
2022-01-05

Камерите на АПИ да следят и за скоростта

Ще започнат ли камерите на АПИ да следят и за превишена скорост? И още, какви промени в Закона за пътищата предлагат в Парламента, виж в нашата статия по темата.