Пандемията промени съществено начина на живот и навиците в световен план. Какво се случи на територията на България обаче? Накратко, модерните трендове за масово посещение на кафенета, барове, ресторанти и фитнеси отстъпиха назад за сметка на разходките на въздух, пиенето на кафе на крак и приготвянето (за по-заетите хора, за щастие, има доставка) на вкусна храна вкъщи.
Транспорт
Как стоят нещата с транспорта и автомобилите? С настъпването и развитието на коронакризата, българите вече масово избягват градския и междуградски транспорт и предпочитат да се придвижват пеша или с кола. Градските автобуси в големите градове са полупразни, като в някои градове те дори бяха заменени от микробуси, а поради намаляването на пътникопотока, превозвачите намалиха драстично и броя на активните автобусни междуградски линии. Като цяло, през 2020 г. се регистрира значителен спад на продадените градски и междуградски билети в сравнение с 2019 г.
Новата ситуация
На фона на всичко това, прави впечатление една интересна тенденция. А именно тази, че по улиците все по-често може да се видят стари соцвозила, чиито собственици през последната година са подновили карането им. Коли от марките Трабант, Москвич, Лада и Жигула са прилежно стегнати и върнати към живота, и все по-често можем да ги срещнем в движение. За това говори и статистиката:
- По данни на ДАИ (Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ ) през 2020 г. през технически преглед са преминали с 41 000 леки коли повече в сравнение с данните от 2019 г. Това, със сигурност не се дължи на повишаване обема на закупените нови коли, защото заради пандемията през 2020 г., като цяло, броят на новорегистрираните автомобили (в това число чисто нови и употребявани) е намалял;
- На обща база, при застраховка „Гражданска отговорност“ също се отчита ръст от 1% за деветемесечието на 2020 г., което може да се счита за знак, че известен брой дерегистрирани автомобили (главно поради липса на сключена полица Гражданска) са се завърнали на пътя.
Завръщането на Москвича
Всички имаме по някой съсед, който е оставил старта си кола да гние пред блока. Все по-популярна картина обаче е да видите човек да стяга изоставения автомобил и да го привежда във форма. Бяхме свикнали рядко да срещаме Москвичи и Трабанти, но дали през новата година няма все по-често да ги виждаме и да си спомняме за времената преди демократичните промени. Предстои да разберем.