На снимката Лела Ломбарди
Жените на пътя често стават обект на подценяване, като умения и поведение. Статистиката обаче показва, че именно дамите-шофьори са по-внимателни на пътя, не превишават често скоростта и като цяло причиняват по-малък процент произшествия. И това не е случайно. В историята на автомобилизма има много жени, които са доказали способностите си зад волана и именно те са тези, които могат на 100% да опровергаят обществените стереотипи. Ще ти представим 5 от тях:
Алоха Уондъруел (Идрис Галисия Уелш)
Едва 16 годишна канадката Алоха Уондъруел тръгва на експедиция с Ford Model-T и става първата жена, управлявала автомобил по време на околосветска обиколка. Автомобилът е с двигател 20 конски сили и развива едва 70 км/час, но това не пречи с него екипът да обиколи 80 държави и да измине 611 000 км. Пътешествието отнема 5 години - от 1922 до 1927, като начална и крайна точка е Ница, Франция.
Как започва всичко? През 1922 г. Уолтър Уондъруел – полски авантюрист и изобретател, организира световна експедиция с подкрепата на автомобилната компания Форд. Идрис (Алоха), която отдавна мечтае за номадски живот, вижда обява във вестника и кандидатства за позицията на секретар. Експедицията е истинско приключение и предизвикателство, преминавайки през Европа, Близкия Изток, Индия, Япония, Китай, СССР, САЩ, Куба и Африка. По време на нея освен че шофира, Алоха ловува слонове, преоблича се като мъж и се моли в Мека и едва не умира от жажда в Нубийската пустиня.
Мария Тереза де Филипис
През 1958 г. Мария Тереза де Филипис става първата жена-пилот във Формула 1, състезавайки се за голямата награда на Монако.
Мария е родена на 11 ноември 1926 г в Неапол в семейство с двама братя, които постоянно ѝ натякват, че шофирането не е за жени и е по-добре за нея да се придържа към ездата. Дали това ѝ дава кураж или пък непрекъснатото препускане по завоите на крайбрежието на Амалфи, но тя успява да докаже своя талант. На 22 години Мария вече е автомобилен състезател, а скоро става част от тима на Maserati, откъдето се открива и пътят ѝ към F1. Участва в пет състезания, но не успява да спечели точки. Известна е с това, че на рали винаги я придружава нейното куче, вълча порода, което успешно отблъсква досадниците. Въпреки безспорния ѝ успех в автомобилните състезания обаче, Мария Тереза е човекът на когото директорът на Гран при на Франция казва: „Единствената каска, която една жена трябва да носи, е тази във фризьорския салон.“
Лела Ломбарди
Единствената жена до момента, която печели точки във Формула 1. Ломбарди завършва шеста в Гран при на Испания през 1975 г.
В семейството на Лела няма автомобилни фенове, нито дори автомобил. Има сведения, че тя открива влечението си към скоростта благодарение на линейката, която я откарва в болница след нараняване. Впоследствие, Лела се запознава с автомобилен състезател и става част от техническия му екип, а след това и негов навигатор. Скоро Лела вече е зад волана и печели дебютното си състезание, въпреки снизходителните усмивки на останалите. Тя първо кара Alfa, после BMW, а след това едноместен болид, който през 1974 я отвежда до F1.
На снимката Мария Тереза де Филипс
Елена Апостолова
Елена е първата българка, участвала в рали Монте Карло.
Тя е с над 30-годишна опит като рали навигатор, пистов пилот и състезател. В автомобилния спорт Елена дебютира като навигатор на своя съпруг Стоян Апостолов. Това се случва през 1972 г. в рали край Плевен с техния автомобил "Трабант 601".
През 1997 г. Елена Апостолова заедно с дъщеря си Гергана участва в рали "Монте Карло", като пилотират "Сузуки", но не финишират след инцидент.
Елена Апостолова е основател на традиционното дамско автомобилно състезание на нейно име, което е с над 20-годишна история и се провежда в гр. Бургас.
Даника Пaтрик
Патрик е единствената жена до момента, която е печелила престижното състезание Индикар, след като през 2008 г. побеждава в състезанието в Indy Japan 300.
Родена е през 1982 г. и произхожда от състезателно семейство – баща ѝ е шофьор, а майка ѝ механик. Даника започва кариерата си още като 10-годишна в състезания по картинг. На 16-годишна възраст, след като постига национален успех в картинга, тя напуска училище, за да се състезава с автомобили с отворени колела в Обединеното кралство. Впоследствие, преминава през редица победи в престижни първенства като „Ямаха“, „Формула Форд“, „Тойота Атлетик.“. Патрик дебютира в сериите Индикар през 2005 година и в продължение на шест сезона е избирана за най-популярен пилот в състезанието.
Е, все още ли се отнасяш снизходително към жените зад волана?
Ако и ти си жена-шофьор и ти трябва застраховка Автокаско или Гражданска отговорност, например, непременно ни попитай за оферти.